Що хоче зробити батько, коли бачить, що дитина помиляється?
Звісно, виправити помилку. Загвоздка лише в тому, як саме це зробити: тактовно допомогти, підтримати і спрямувати чи обрушити на дитину потік критики, яка відбиває будь-яке бажання братися до справи. Як позбутися токсичної критики?
Критика-вміння дати такий зворотний зв’язок, щоб зробити щось краще. Що ж тоді нам заважає спілкуватися з близькими та нашими дітьми мовою конструктивної критики?
- Пастки та мислення. Наприклад, як тільки нам здається, що є тільки БІЛО-ЧОРНЕ ПРАВИЛЬНО-НЕПРАВИЛЬНО ДОБРЕ-ПОГАНО Якщо всередині виникає таке почуття: СТОП! Із цим настроєм не починаємо критикувати. Швидше за все, ми в пастці, емоції візьмуть гору і ми до реальної мети не наблизимося.
- Ціль. Перш ніж почати критикувати, важливо сформулювати мету. Якщо ми просто скажемо “ти неправильно це робиш”, результатом буде лише удар по самооцінці дитини. Адже наша справжня мета – щоб він навчився щось робити правильно. Саме усвідомлення мети допомагає нам її сформулювати.
- Принцип БУТЕРБРОДУ. Спробуйте у будь-яких висловлюваннях виділити: + що хорошого вийшло у дитини, саме бажання щось зробити
- – що потребує коригування
- +що конкретно вже зробив правильно і добре.
- Діє на 100%
- Запитайте: що хотів зробити? Що вийшло? Що хотів би покращити? Важливо сформувати внутрішньо вміння оцінювати свої дії, а чи не чекати зовнішньої оцінки.
- І … Посміхніться! Адже ми дуже любимо наших дітей і головне – це зберегти контакт, бути «на боці дитини».
Нагадування про те, що діти дурні, непривабливі, невміхи, нечупари, безглузді, негарні і т.п., здатні підірвати і навіть зруйнувати почуття власної цінності та власної гідності. Зовнішня, показна самовпевненість батьків поєднується з тим, що мало виявляють емоцій щодо дітей. Кохання, співчуття немає. Пояснення: “А то на голову сядуть”. Батьки бояться, що любов наблизить до них дітей і тоді діти розпізнають їхній внутрішній далеко не досконалий світ.
Критика – аналіз, оцінка про явища будь-якої галузі людської діяльності. Завданнями критики є виявлення протиріч; виявлення помилок та їх розбір; розбір (аналіз), обговорення чогось із єдиною метою дати оцінку.